Trochu jiná Čína

Část 9 - Střílny pro šikmo stojící střelce

Čína Changshu China

[zpět]

  • Část 1 - Úvod
  • Část 2 - Pagoda na Voňavé hoře
  • Část 3 - Pyžamová promenáda
  • Část 4 - Na nudle k muslimům
  • Část 5 - Psaní vodou na chodník
  • Část 6 - Pahorek, který přiletěl
  • Část 7 - Rozhledna ve tvaru pagody
  • Část 8 - Na sochy se (už) neplive
  • Část 9 - Střílny pro šikmo stojící střelce
  • Část 10 - V Číně se jezdí převážně vpravo
  • Část 11 - Rukavice na elektrický pohon
  • Část 12 - Jako houby po dešti
  • Střílny pro šikmo stojící střelce

    Do města Changshu jsem se dostal omylem. Při cestě ze Šanghaje do Zhangjiagangu, kde jsem delší dobu pobýval, jsem zahlédl nedaleko Zhanghjiagangu pagodu s několika historickými budovami, respektive jejich kopiemi. Na internetu jsem v mapové aplikaci a satelitních snímcích pátral po bližším určení tohoto místa. Jediné podobné chrámové stavby na úpatí menšího zalesněného kopce jsem nalezl ve městě Changshu. Nebyl jsem si stoprocentně jist, zda se jedná o hledané budovy, protože byly podstatně dále od Zhangjiagangu a také dále od rychlostní silnice ze Šanghaje, než jsem si pamatoval. Možná jsem se pouze zmýlil v odhadu vzdálenosti, a když ne, nevadí. Prohlédnu si jiné, určitě také zajímavé místo.

    Čína Fangta Changshu China

    Changshu je na čínské poměry poměrně malé město v provincii Jiangsu. Leží asi 100 km severozápadně od Šanghaje na pravém břehu řeky Yangtze (Jang-c´). Administrativně spadá pod prefekturu města Suzhou (Su-čou). Obdobně jako další sídla v oblasti delty Yangtze má dlouholetou historii. Nezávislým městem bylo jmenováno v roce 540. Společně s nejbližším okolím, kam patří 21 malých měst a vesnic, zde žije na 1,1 miliónu lidí, proto odhaduji, že samotné město Changshu může mít 600 až 800 tisíc obyvatel. Slovo changshu volně přeloženo znamená „častá sklizeň“. Pojmenování města zřejmě vychází z kombinace charakteru zdejší krajiny, tvořené úrodnými náplavami řeky Yangtze, a příjemného klimatu. Město leží téměř na úrovni moře s nejnižší nadmořskou výškou 3 až 7 metrů.

    Čína Fangta Changshu China Čína Fangta Changshu China

    Jak se do Changshu dostanu, jsem moc neřešil. Pokud jsem vyloučil cestu taxíkem, bylo to přeci jen dost daleko, zbýval autobus. Zjistit předem, zda a kdy autobus jede, byl úkol neřešitelný. V hotelu, kde jsem se domluvil anglicky, nikterak nepřekypovali ochotou. I když by to pro ně byla záležitost jednoho telefonického dotazu, mám se prý zeptat přímo na autobusovém nádraží. Zeptat se mohu, ale jak? Telefonní číslo neznám a stejně by mi bylo k ničemu a dojet se zeptat přímo na nádraží také nemělo smysl, navíc to bylo trochu z ruky, až na okraji města. Raději jsem to vzdal a v neděli časně ráno jsem se naslepo vypravil na autobusové nádraží. V pokladně po předložení lístku se jménem města Changshu, vytištěném čínskými znaky, jsem skutečně obdržel jízdenku do onoho města a dokonce jsem nemusel ani dlouho čekat, odjezd byl za necelých dvacet minut. Pokoušel jsem se ještě zjistit, kdy jede autobus zpět, ale nepochodil jsem. Nikdo nepochopil, co ten bláznivý laowai (= cizák, cizinec) vlastně chce.

    Čína Fangta Changshu China Čína Fangta Changshu China Čína Fangta Changshu China

    Cesta autobusem utíkala pomalu. Mlha, která se k ránu vytvořila, časem ještě zhoustla a komplikovala dopravu. Asi jsme nejeli přímou a nejkratší trasou, protože vzdálenost odhadem podle mapy 40 kilometrů jsme jeli déle než hodinu a půl. Když jsme konečně dorazili do centra Changshu a projeli nedaleko od pagody, obklopené budovami s typicky čínsky prolamovanými střechami, bylo mi jasné, že Changshu zcela jistě není oním místem, kam jsem původně cílil. Autobus poblíž centra nezastavil a nezadržitelně se z historického jádra opět vzdaloval. Snažil jsem se zapamatovat si cestu, ale po několika odbočeních jsem byl v koncích. Po dlouhých minutách autobus zastavil na konečné a já se vydal pěšky zpět do míst, kde jsem předpokládal, že historický střed města leží. Cestu jsem našel bez problémů, mnohem důležitější však bylo, zapamatovat si orientační body pro návrat zpět na autobusové nádraží.

    Čína Fangta Changshu China Čína Fangta Changshu China Čína Changshu China

    V centru města stojí nově zrekonstruovaná pagoda Fangta, neboli čtyřboká pagoda, postavená v roce 1130 za vlády dynastie Jižní Song. Je obklopena zahradou, jejíž jednou z atrakcí je údajně 870 let starý strom ginkgo biloba (jinan dvoulaločný). Přestože počasí se nevyvedlo a mlha vydržela celý den (je to vidět i na fotografiích), zahrada kolem pagody byla opravdu velice hezká. Bylo předjaří, konec února, a v zahradě krásně kvetly broskvoně. Vyšplhal jsem až na vrchol pagody a rozhlížel se po okolí. Bohužel, viditelnost byla prachbídná a nedaleký kopec Yushan (261 m) se jen nejasně rýsoval v mlze. Pod ním, na jihozápadním okraji města, leží další turistická atrakce - velké jezero Shanghu. Až k němu jsem ale nedohlédl. Po prohlídce zahrady jsem se k jezeru vydal, jenže až k němu jsem nedošel. Cesta procházela hradbami městského opevnění, které jako by z oka vypadly Velké čínské zdi. Opevnění zbudované z tmavých cihel, vypadalo docela impozantně a od silnice stoupalo do strmého svahu na hřeben kopce Yushan a tak jsem neodolal a místo jezeru dal přednost prohlídce hradeb.

    Čína Changshu China Čína Changshu China Čína Changshu China

    Při chůzi po hradbách do kopce jsem zaregistroval jednu neobvyklou věc. Otvory v hradebních zdech, cimbuří i malá okénka střílen, nebyly vyzděny svisle, ale šikmo, kolmo na svah. Každý, i ten nejméně zručný zedník ví, že jednotlivé vrstvy cihel se kladou vodorovně s pomocí vodováhy, naopak další pomůcka, zvaná olovnice má zajistit, že zděná stěna i stavební otvory v ní (například okna), budou svislé a nebudou se naklánět na jednu, či na druhou stranu. Tady však zedníci použili novou, naprosto inovativní metodu, kdy kladli cihly po spádnici a otvory ve zdi, tvořené zarovnanými cihlami, tak nejsou svislé, ale kolmé na okolní terén. Sám pro sebe jsem si tyto střílny nazval střílnami pro šikmo stojící střelce. Na Velké čínské zdi jsem nikdy nebyl, alespoň na publikovaných fotografiích jsem proto pátral, jak vypadají střílny tam. Pokud to mohu z fotografií posoudit, otvory ve zdech tam jsou víceméně svislé. Řešení použité na opevnění města Changshu je proto opravdu unikátní a určitě se časem stane podobnou turistickou atrakcí, jako je třeba šikmá věž v italské Pise. Naštěstí schody, umožňující chůzi po hradbách v nejstrmějších místech svahu, nejsou vyzděny výše uvedenou metodou, ale zhruba vodorovně. Chůze po hradbách opevnění od silnice až na vrchol kopce tak sice stojí určitou fyzickou námahu, ale nevyžaduje žádný speciální um.

    Čína Changshu China Čína Changshu China Čína Changshu China

    Po prohlídce městských hradeb jsem se ještě krátce prošel ulicemi a uličkami města. Do Changshu asi mnoho zahraničních turistů nezavítá, bylo vidět, že má přítomnost budila u domorodců pozornost. Mělo to i svou výhodu. Nikdo mne neobtěžoval nabízením zaručeně pravých švýcarských hodinek, a jiných podobných cetek, jako v nedaleké Šanghaji. Zato jsem mohl nerušeně pozorovat, jak tu žijí prostí Číňané. Ruch a shon v úzkých uličkách staré zástavby mne v Číně vždy fascinuje. Přestože byl poměrně chladný únorový den, tyto uličky překypovaly životem. Jako všude jinde v Číně, i zde se žije především na ulici a tak můžete sledovat přímo v akci drobné prodejce všeho možného, řemeslníky od ševců a krejčích počínaje, přes zámečníky po opraváře kol a motocyklů. Jedna z věcí, které mne v Changshu zaujaly, bylo množství cyklorikš, nabízejících levné svezení namísto autotaxi, obvyklých v jiných městech. Zajímavé je, že v nedalekém Zhangjiagangu se tenhle způsob dopravy vůbec neuchytil, přestože obě města jsou velikostí zhruba srovnatelná. Podobné rikši jsem viděl pouze v mnohem větším Suzhou, které je naopak jedním z turisty nejnavštěvovanějších míst.

    Čína Changshu China Čína Changshu China Čína Changshu China Čína Changshu China

    Bohužel jsem se ve městě nemohl zdržet příliš dlouho. Bylo již odpoledne a přede mnou nejdůležitější úkol dne: vrátit se zpět do hotelu. Neměl jsem vůbec zdání, kdy a zda vůbec odjíždí autobus zpět do Zhangjiagangu. Kdyby žádný autobus nejel, musel bych si najmout taxi, cyklorikšou by to asi nešlo - lidský pohon by takovouto vzdálenost těžko zvládnul. Cestu k místu, kde jsem ráno z autobusu vystoupil, jsem našel bez problémů, ale místo samé vypadalo zcela jinak. Ráno překypovalo životem, davy lidí, dopravených sem autobusy se snažily přemístit do jiných částí města, taxikáři, rikšové i nosiči zavazadel se předháněli v lákání zákazníků. Teď odpoledne tu bylo pusto a prázdno, lidí minimum a žádný autobus v dohledu. Ráno jsme zastavili v jakémsi průjezdu do vnitrobloku, teď tu nebylo nic, co by připomínalo autobusový terminál. Budovy byly zchátralé a neudržované. Za rohem jsem objevil něco, co kdysi mohlo být jízdenkovou pokladnou, ale prosklená stěna s malým výdejním okénkem byla celá zaprášená a zevnitř zalepená balicím papírem. Pomalu mi docházelo, že jsem v průšvihu, že autobusové nádraží se zde nenachází. Zbývalo mi tedy jediné, zeptat se kolemjdoucích. Samozřejmě anglicky, ale stejně dobře bych se mohl ptát i česky. Oslovení se usmívali, kroutili hlavami, ale nechápali, co po nich chci. Až asi u čtvrtého, nebo pátého osloveného jsem měl úspěch. Brýlatý domorodec středního věku pochopil, na co se tážu a posunky mi ukázal, abych pokračoval v chůzi na nejbližší křižovatku a tam zahnul doleva. A opravdu, nedaleko od křižovatky jsem narazil na několikapatrovou prosklenou budovu místního autobusového nádraží. Průjezd, kde jsem ráno vystoupil, byl příjezdem do vnitrobloku, který zezadu přiléhal k budově nádraží. Štěstí stálo i nadále při mně a neopustilo mne ani u pokladny. Autobus do Zhangjiagangu odjížděl za necelou půlhodinu.

    Čína Changshu China Čína Changshu China Čína Changshu China

    Ještě večer, po návratu na hotel, jsem si znovu prohlížel satelitní snímky Changshu. Bylo mi divné, že při plánování cesty jsem přehlédl městské hradby. Kdepak, nepřehlédl. Na snímcích žádné hradby nebyly. Satelitní snímky jsou totiž aktualizovány vždy až po určitém čase, nejnovější stavby na nich proto většinou nenajdeme. Městské hradby tedy musely být zrekonstruovány, či spíše znovu postaveny zcela nedávno. Asi dva roky po návštěvě Changshu jsem si prohlížel satelitní snímky této části Číny znovu a ejhle: městské hradby na nich již byly zachyceny a zhruba v polovici vzdálenosti mezi Changshu a Zhangjiagangem jsem objevil kopec nazývaný Fenghuangshan (hora ptáka Fénixe) s komplexem Fenghuangshan Cemetery a s klášterem Yongqing (Jong-čching) – místo, které původně mělo být cílem mé cesty.

    Čína Changshu China

    [zpět]    [ << ]   [ < ] 3 4 5 6 7 8   9   10 11 12   [ > ]  [ >> ]